7 maj 2014

Näckrosor och grodyngel

Första näckrosen har slagit ut för i år.
Jag tycker om livet i och omkring trädgården. För några dagar sedan när jag satte mig framför en brasa i vinterträdgården kom en hare skuttande över åkern och satte sig så att den precis såg in i öppningen mellan två i särdragna gardiner. Sedan satt vi där och stirrade på varandra.

Kanske var det bara jag som stirrade, kanske såg den inte mig utan funderade på var fågelbordet och alla goda fröer tagit vägen. Fin var den i alla fall och fick mig att hoppas på harungar i trädgården även om det innebär bortfall av en och annan blomma.

I förra veckan kom även flugsnapparen och fyllde trädgården med sin underbara sång. Sedan dök svalorna upp. Och varje gång jag passerar landen BB och Förskolan Fröet så hör jag hur det pipper av hjärtans lust från fågelholken. Så mysigt!

Fast allra mest förtjust är jag just nu över mina små grodyngel. Jag adopterade en liten geléklump på påskafton och nu lever de små blivande grodorna gott i min näckrosbalja inne i växthuset. Jag tror att de får tillräckligt med mat av skrufset på näckroskorgen, men för säkerhet skull får de även lite fiskmat.

Det är så mysigt att flöja utvecklingen och i växthuset vet jag att inga fiender kan komma och äta upp dem. Ser fram emot små grodor att plantera ut i bäcken, små grodor som om de trivs kanske kan tänka sig att bli bofasta i området.

Vill du också vara med i "Underbara onsdag"?

Reglerna är enkla:
1) Gör ett inlägg på temat.
2) Lägg upp din länk här nedan.
3) Lägg upp bilden med grodan i ditt eget inlägg och länka tillbaka hit till ”Underbara onsdag”.

Nästa veckas tema är ”Överraskningar”.

5 kommentarer:

lavendia sa...

Fin näckros. Blommar allt hos dig?
Kul med ynglen. Jag blir liksom aldrig färdig till att hitta yngel. Ett år gjorde jag det, men då tittade folk så konstigt på mig.
Regnigt värre idag. Bra!

Unknown sa...

Vad mysigt med grodbebisar:-). Barnen brukar komma hem med lite grodyngel varje vår, och det är ju så läckert att se hur de utvecklas :-)

Hoppas att du får glädjen av både små harpaltar och grodor i sommar.

Kram

Unknown sa...

Hej igen :-)

Vi brukar ha dom i en balja med sjövatten och lite sten i som får stå ute i skuggan.
Mata dom brukar vi göra med bla fiskmat och spenat. Havregryn har jag också hört ska funka.

Hoppas att du lyckas med dina grodor :)

Marie maräng sa...

Åh.. så fin näckros!

Minns när jag var liten och var hos mormor och morfar som hade en liten näckros damm... jag kunde sitta där hur länge och bara titta :)

Önskar dig en fortsatt fin vecka!
Kram Marie

Rost och rädisor sa...

Fin näckros och vilken bra idé med grodynglen. Det är så trevligt med djurliv i trädgården.

/Anette