4 maj 2014

Egyptens gräshoppor

I går hade jag tänkt greja i trädgården lite längre än vad jag gjorde, men fixandet fick ett abrupt slut när det hastigt blåste upp till storm och åkern plötsligt såg ut som en svärm av Egyptens gräshoppor. Jag är så glad att jag hade varit inne och stängt till vinterträdgården bara tio minuter innan och att vädringsluckorna i växthuset hade hunnit stänga.

Men innan jordstormen hann vi med en hel del. Häromdagen fick jag en leverans från Spezialplant med annorlunda vitsippor och ett par olika sorter porslinsanemon. De är nu nedgrävda. Dessutom har jag rensat en del ogräs och tagit hand om fler växter i boden. Jag lyckades också sätta snarskank på mig själv och fick handen full med stickor när jag föll till marken.

Det blev också en rejäl kruktvätt – jag som hade slut på krukor att tvätta för bara ett par veckor sedan hade lyckats fixa ett nytt gäng. Dessutom hittade vi bortglömda krukor när kompoststationen gjordes i ordning. Maken har muttrande grävt ett solrosland framför kompoststationen och dessutom planterat en stor tuva med kajp som jag fick av en kollega och en rejäl klump med dagliljor som en före detta kollega hade med sig förra veckan.

I dag hoppas jag på mindre blåst och lite varmare temperaturer. Det finns mer som behöver flyttas, planteras och sås.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Usch, både jordstorm och stickor i händerna lät inte kul, men ni hann ju med riktigt mycket ändå :-)
Hoppas att ni får bättre väder idag :-)

Kram!

Huset bakom lindarna sa...

Det ser inte alls kul ut med den där stormen! Visst är det trist med det här vädret!? Jag som inte äger något växthus känner det meningslöst att över huvud taget göra något alls utomhus. Men snart är vi väl i mitten på maj och jag har inte sått min spenat och dill och så är det för sent för att den ska vara färdig till midsommar! Så jag får väl ta på mej vinterjackan och gå ut i kylan och putta ner mina frön...
Kram/Finas mammis

lavendia sa...

Blåst är räligt! Här har det varit bra väder utom i blåsten . Olika sorters porslinsanemoner! Låter härligt!

Veronica sa...

Det är verkligen en lite annorlunda vår i år... Först högsommarvärme sen iskallt och storm!
Och sen undrar jag vad snarskank betyder? Krokben?

Kram