28 april 2014

Växthus i sommarskrud

I går planterade maken och jag ut tomaterna i växthuset. Jag hade tänkt vänta lite, men de har blivit så stora att de måste få mer jord och ett svalare klimat än vad som står till buds i vinterträdgården.

När vi ändå var igång passade jag på att sätta dit spiralerna. Skönt att ha det gjort. Sedan satte jag upp de nya skuggardinerna och trodde att axlarna skulle drabbas av kronisk mjölksyra efter att ha gjort ett åttiotal rosetter ovanför huvudet – och då spetade jag ändå omkring på en pall.

Drivhustunnlarna ligger återigen på vinden och växterna som bodde där i står fritt på ett bord.
 
Golvet är dammsuget och när jag rumsterade om upptäckte jag en akleja mellan två plattor. Självsådd på en mycket ogästvänlig plats – i alla fall för en akleja.

Nu är det så fint i växthuset att jag nästan skulle vilja flytta in. Det är som ett vitt tält med skirt ljus och fungerar det som jag hoppas så kommer klimatet där inne att bli alldeles toppen. Nu önskar jag bara att det vore söndag i dag och att jag kunde ägna en hel dag åt att lata mig. Det skulle jag verkligen behöva!

10 kommentarer:

Lotta sa...

Såå fint och mysigt ni har det och vilket jobb ni haft! Mina tomater mådde också pyton så jag gjorde ett litet växthus i växthuset åt dem igår men vågar inte plantera ut dem eftersom det ska bli kallt och jag har ju ingen extra värme! Vi hade en heldag på Omberg med goda vänner i går, gick i 4 timmar och sen 3-rätters på Turisten..LYX!!! Sen ägnade jag resten av dagen åt att plantera om Kina chilisar som är brontostora nu... Ha en fin dag!
Kram Lotta

Meta sa...

Det tar på krafterna att idka vår på tomten. det kommer helg snart så du kan slappa.
Vad duktig du varit som fixat växthuset. Här väntar jag på tiden att sätta i alla glasen Det där med tomater får väl bli det med när de säljer planterna i butiken. Spiralerna var har du fått tag på dom. Det skulle vara bra hos mig tror jag.
Önskar dig en skön vecka Källarna kan du tillbringa i växthuset tills John Blund kommer hihih
Kram Meta

Mimmi sa...

Så fint du gjort det. Nu blir jag inspirerad av att ta tag i mina och flytta ut dem också. Än så länge tror jag det är för kallt, men kanske kan man ordna någon nattvakt av något slag. Själv odlar jag i stora spirorör (ventilation) men dina murbaljor ger ett städad intryck så jag kanske tar efter. Projekt uppbindning är något som jag också måste ta tag i. Hmmmm, dags att sätta fart med växthuset kanske. :-)

Ha det gott!

lavendia sa...

Vad mysigt det blev. Dammsuger du tom växthuset? Där ligger man i lä.
Nu håller vi tummarna för att posten sköter sig.

Rost och rädisor sa...

Så prydligt och fint du har det i växthuset och massor av svängrum. Du kan ju faktiskt ta en vals om andan skulle falla på.
Skuggardinerna verkar ju väldigt praktiska. Nåt som finns som tillbehör till växthuset eller sytt själv? Är det odlingsväv eller nåt annat material?
Vad jag gillar växter som poppar upp lite oväntat mellan stenar och här och där. Fast de kanske egentligen borde stå nån annanständ eller till och med lever farligt på sin egenvalda plats, har jag inte hjärta att ta bort dem so länge de blommar. Aklejan är ju ursöt!

Ha det fint
/Anette

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Åh, vad mysigt ! :)

Rost och rädisor sa...

Aha, tack för gardininfo på min blogg. Mot Indiska för att se vad de har i år...

Solsken till dig också!
/Anette

Unknown sa...

Åh vad fint du har gjort det :-)

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Så härligt det ser ut i hörnan med gardinerna som skuggardin och stolen i kvällssol. Tomaterna i jord och, och... Komposthörnan ska jag spara i tanken för inspiration för den blev på ren göteborska - görbra ;)

Kram, Carina

Mimmi sa...

Kunde inte hålla mig utan nu är murarbaljor inköpta. Det får bli spirorör som tidigare men alla mindre krukor åker ut och utbyts mot murarbaljorna i mitt växthus. Det kommer bli så bra, jag skall nog ta en tur ut och fixa iordning redan ikväll.

Tack för inspirationen!