18 april 2014

Äntligen växthusliv!

Jag lyckades! Jag började med att avlusa boden. Jag har varit befriad från ohyra hela vintern, men nu plötsligt har jag fått bladlöss. Nu är växterna noggrant undersökta, lössen bortplockade och bladmassan ordentligt sprutad med såpvatten.

Jag slängde de växter som inte har klarat vintern och tog sedan – hör och häpna – fram en stor balja med varmt diskvatten. Nu har jag inte en endaste odiskad kruka! Gissa hur skönt det känns!

Jag har också skolat om alla mina törnrosas kjortel. En snäll trädgårdsälskare på Facebook skickade fröer till mig och nu har jag hur många krukor som helst att plantera ut längre fram i vår.

Efter blomstöket blev jag serverad älgfärsbiffar med parmesanost. Nu har jag slumrat i växthuset en stund och njuter i fulla drag av lärkornas drillar och fiskmåsarna som följer traktorn. Det har varit stubbåker här ända till nu, men i dag drar visst vårbruket igång.

Vinterträdgård i all ära, men ingenting går upp mot det riktiga växthuslivet.

3 kommentarer:

lavendia sa...

Åh, kan du tom somna i växthuset?
I vinterträdgården ska det väl vara litet mer städat än i växthuset, annars hade jag GÄRNA haft både och.
Skönt att du fick bukt med lössen och vad duktigt att diska alla krukor. Jag vet att man ska men slarvar ofta. Fortsatt bra påskhelg!

Meta sa...

Ibland önskar jag att det fanns något som slog larm när första odjuret kommer in till växterna men inte då.
Va duktig du varit, dagen isig har ju inte bjudit på så vackert väder så det är ju skönt att göra såna saker, så du kan njuta resten av helgen
Ha en fin och skön Påsk
Kram Meta

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Låter som en toppen dag :)