19 december 2013

Inte som jag tänkt mig

Jag är nog den mest självbedrägliga människan på jorden. Ibland känns det i alla fall som om jag ligger i toppskiktet.

Varje tisdag tänker jag på hur skönt det ska bli med ledig onsdag och ser framför mig hur jag proppar sängen full med kuddar och läser en mysig bok med en kopp te på nattduksbordet innan jag masar mig ut till vinterträdgården med boken i släptåg för att tända en brasa och fortsätta mysa.

Verkligheten är en helt annan. I går morse vaknade jag och kom på att det kunde vara väldigt skojigt att göra en extra fin dukning till festen på lördag. Skutt upp ur sängen för att leta fram makens farmors fina linneduk, dänkflaska och strykjärn. Sedan ägnade jag en god stund åt att leta skatter till dukningen och tog även fram en pepparkaksdeg ur frysen för att kunna baka fina servettringar.

Därefter var det dags att plocka bort ur fönstren eftersom fönsterputsaren skulle komma. Och det går ju definitivt inte att lata sig när någon annan jobbar, så jag tog en stor låda med tulpanlökar som nyligen kom med posten och gick ut i solskenet för att plantera. Skulle ha gått tillbaka in efter det, men insåg att boden behövde städas för att den ska kännas trevlig att gå ut till och vara smidig att arbeta i. Det blev mycket plockade, dammsugande, gående till kompost och soptunna och en och annan omplantering. Sedan behövde djungeln under superlysröret ansas lite och vattnas. Passade också på att ta in det sista fågelbadet för diskning. Sedan behövde julrosorna i ampeln snyggas till.

När fönsterputsaren önskade en god jul två och en halv timma senare plockade jag tillbaka allt i fönstren och insåg att jag var alldeles slut. Värk i benen, trött i ryggen, hög puls och nästan sjöblöt. Lediga onsdagar är ju värre än värsta passet på gymmet – i alla fall uthållighetsmässigt.

Därefter tog jag det i alla fall lugnt en stund innan jag drog igång med papperkaksbak samt chokladdoppning och dekorering av cake pops. I dag ska det faktiskt bli rätt skönt att sitta på kontorsstolen och inte lyfta ett finger mer än på tangentbordet. Hoppas nu bara att halsontet och nästäppan som verkar ha hoppat på mig under natten försvinner så att kvällens julfest på jobbet blir rolig.

6 kommentarer:

Meta sa...

Tänk sååå skönt det är när alt det där är gjort.
Bra vad du är duktig. Ibland är det skönt att vara på jobbet varje dag.
ha en fin torsdag
kram Meta

lavendia sa...

Även om det inte blev som du tänkt, kan du känna dig väldigt duktig.
Just nu vid datorn känner jag mig väldigt onyttig.

Mimmi sa...

Men jösses vad jag känner igen mig i de du skriver! Håller med Meta i tidigare kommentar att det är skönt att få saker och ting gjorda, men ibland måste man också slappna av. Man måste blunda för allt man "bör" göra och bara vara, bara läsa en bok och njuta på sin lediga tid. Men för mig och tydligen för dig också ;-) är det lättare sagt än gjort. Något som iallfall jag måste träna på för jag tror inte det är hållbart i längden att inte njuta av att bara vara emellanåt (det är en annan sorts njutning än den tillfredsställelse man får av att utföra "bör-sysslorna".

Hoppas du tar dig tid för att bara vara några stunder över jul- och nyårshelgen.

P.S Första kommentaren tror jag, men jag följer din blogg hela tiden. ;-)

Helens trädgård sa...

Ja, det blir aldrig som man tänkt sig :=)
Du jobbade duktigt på din lediga dag.

Önskar dig en vilsam arbetsdag i dag.

Anita sa...

Men snälla nån! Hur långa är egentligen dina onsdagar? Men samtidigt måste du känt dig jättenöjd med allt du hann med. Fast nu låter det ju lite oroligt när du skriver att du fått halsont och nästäppa. Jag håller tummarna för att det inte blir värre utan att du kan njuta av kvällens julfest och kommande helger!

Ha en fin kväll!
Kram Anita

Anita sa...

Men snälla nån! Hur långa är egentligen dina onsdagar? Men samtidigt måste du känt dig jättenöjd med allt du hann med. Fast nu låter det ju lite oroligt när du skriver att du fått halsont och nästäppa. Jag håller tummarna för att det inte blir värre utan att du kan njuta av kvällens julfest och kommande helger!

Ha en fin kväll!
Kram Anita