6 december 2013

Årets höjdpunkter

Årets höjdpunkt är dagens tema i Blommig fredag och jag hade tänkt välja tre höjdpunkter – den nya terrassen som gjordes i våras, trädgården som verkligen var tipp topp inför min 40-årsdag och vinterträdgården.

Men nej, även om de verkligen är höjdpunkter.

Häromdagen blev jag påmind om att det är de små sakerna, de vardagliga, som verkligen betyder något. Det är dem man ska vara rädd om eftersom de finns omkring oss hela tiden och är fantastiska utan att vi för det mesta ens reflekterar över dem. Och då kom jag att tänka på alla dessa solnedgångar som jag bara inte kan låta bli att fotografera och som känns som en förlängning av trädgården. Finns det något mer storslaget och ändå så vardagligt? Jag menar, de finns ju där – visserligen med varierande skönhet – varje dag. Ändå är varje solnedgång ett mirakel att hänföras över och stilla sig i.
 

19 kommentarer:

Annika sa...

Ja det är de små sakerna i livet som är de verkliga miraklen och höjdpunkterna! Det är de man ska och kan glädjas åt hela tiden!
Ha en härlig fredag!
Kram Annika

Sofia sa...

Vilken fin bild! Solnedgångar som är så svåra att fånga på bild! Och ett så bra val för temat. Känner samma sak - hur många gånger, i olika väder och säsonger jag sett solnedgången över älven upphör jag aldrig att fascineras av dess skönhet. Kram//Fia

Meta sa...

Verkligen vackert och att kunna ha den höjdpunkten varje dag är j helt underbart.
Ha en fin fredag i snön
Kram Meta

Lotta sa...

Jag håller fullständigt med dig!!! Vad skulle vi göra utan vår underbara sol...inget eftersom den behövs för allt liv och allt som växer och den ger oss så otroligt mycket glädje med underbara sol upp- och nedgångar! men idag lär vi knappast se den, visst är det mysigt med snön och blåsten!!!
Hoppas du slipper ut med bilen ifall det är moddigt och halt.
Kram Lotta

trädgårdsdrömmar sa...

Vilket bra val.Dom finns ju där varje dag fast vi inte kan se genom molnen.
Ha en skön helg.

lavendia sa...

Det var en fin höjdpunkt. Men vad jag ska välja vet jag inte. Jag väntar på vad andra väljer för att se om jag får något tips. Jag har inte gift mig, inte fått barn, inte flyttat in i nytt hus osv. Jag väntar med mitt inlägg.

LÁrt de Vivre sa...

Ofta är det de små sakerna som är det stora i livet...en solnedgång, en vacker vy...något som får en att må bra länge, som värmer

Kram Kajas

Anita sa...

Si himla bra tolkning! Visst är det så. Visst ska man ta vara på de små stunderna som kanske är just små men ack så viktiga höjdpunkter. Dina solnedgångar har jag njutit av många gånger så dom är inte bara en höjdpunkt för dig utan också för oss andra som får se dom på dina fina bilder.

Önskar dig en fin helg!
Kram Anita

Gunilla sa...

Vilken höjdpunkt.
Jag slutar aldrig att förundras över hur solnedgångarna kan vara så otroligt vackra.

Trevlig Helg

lavendia sa...

Tack för tipset om solros. Jag hade inga sådana - inte ens på bild. Men nu kom jag på något annat. Krya på dig.

Unknown sa...

Så klokt och så sant!
Bloggkram,
Charlotta

Törnrosa sa...

Vilken härlig dag du beskriver. Och fint växthuset lyser. Stormar kan verkligen göra inomhuslivet extra mysigt.
Ha en skön och varm helg.

Ninnis sa...

Underbar höjdpunkt ....snyggt fångat....det är dom små sakerna som ger oss näring....=)

Kram Ninni

Anette i Torsåker sa...

Storslagen vy. Att stanna upp och betrakta är en färdighet.
Ha en skön adventstid tillsammans.
/Anette

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Underbar höjdpunkt! Vackert! Rofyllt.
Ja, och just då i kvällningen, när dagen går mot vila.. - ett härligt val!
Ha det gott!
/Katairna

Villrose sa...

Ja, solnedgangene kommer igjen og igjen. Og man blir aldri lei av å beundre dem...
Ha en fin adventshelg!

Berit sa...

Underbar höjdpunkt!!!
Ha en underbar helg!!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Det har du helt rätt i och vilken fantastisk bild!
Skön söndag på dig!

Veronica sa...

Vilken mäktig solnedgång att minnas som en höjdpunkt

Ha nu en bra 2:a advent!

Veronica