19 september 2013

Höst- eller vårstädning i växthuset?

Funderar på växthuset. Brukar ni rengöra på hösten eller våren? Vi har alltid kört på hösten, eftersom jag tänker att det blir jobbigt för eventuella skadegörare att övervintra då. Men i våras tyckte jag att rutorna såg lite trista ut här och där och funderade på om det borde göras en vårstädning i stället. Dessutom är ju hela taket fullt med druvblad och de är rätt sena med att falla. Borde kanske ta det som går i växthuset på hösten och köra en extra omgång till våren, men det vet jag inte riktigt om jag har lust med. Tar gärna emot tips :)

5 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Jag storskurar ut växthuset på hösten och på våren gör jag en lite mindre städning,

Det är lite vemodigt då växthuset ska städas ut för då är det höst.

Ha en fin dag!

monzan sa...

Jag har varken höst eller vårstädning. Plockar bort allt eftersom. Tycker storstädningar är tråkiga. Sen så byter jag inte jord varje vår heller......rätt eller fel, för mig har det funkat hittills.
Monzan

Anonym sa...

Jag älskar när det är städat och fint i växthuset så jag höststädar så att det är fint att titta på och vara i under höst, vinter och vår. På våren och sommaren städar jag lite emellanåt, när det behövs. Men jag har det ju lättare eftersom jag bara odlar i krukor.

LINDA sa...

Tack för tipsen! Det får nog bli en höststädning och lite putsning i vår :)

Kram
//Linda

Jo sa...

Jag tror att vi kör på höststädning och sedan putsar lite finare i vår. Vi har tänkt bygga en bänk mm därinne nästa år så det är nog bra om det finns plats att göra det. Annars blir det nog inte av om jag känner oss rätt. Det där med "vi ska bara.." innan ett projekt brukar sätta stopp för våra projekt...