22 februari 2012

Dagens fynd

Vår lokala plantskola ska säljas och bli en Plantagen. Känns riktigt trist. I måndags förmiddag fick jag ett sms där det stod att det var rea på allt utom krukväxter och snittblommor.

Jag som precis hade varit där och köpt just krukväxter och snittblommor tänkte inte mer på det. I alla fall inte förrän jag vaknade i morse. Då klirrade det till i huvudet på mig. Så nu är sängen obäddad och jag har ännu inte ätit frukost.

Men, jag är hemma med ett stort lass och ett lyckligt, brett leende. Massor av fröpåsar, en ny sekatör (favoritsorten som inte brukar överleva mer än en sommar), ett nytt duschhuvud till vattenslagen, fiberkrukor, omskolningskrukor, miniväxthus och tre pluggboxar som inte kostade mer än en hundring styck. Nu ska jag nog krypa tillbaka ner i sängen och titta på mina fröpåsar och drömma ljusa, vårliga drömmar.

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Vad trist med plantskolan. Det är redan tillräckligt ont om plantskolor som inte tillhör någon av kedjorna.
Men trevligt att du fick fynda lite i alla fall. :-)
Ha en trevlig dag med massor av sommardrömmar! :-)

LINDA sa...

Det är verkligen jättetrist. Jag pryade på plantskolan när jag gick i nian och den var alldeles ny - fast då var det inte mer än en blomsterbutik i en källarlokal. Nu är den väldigt omtyckt och är man ute efter något särskilt brukar det inte vara några problem att beställa.

//Linda

Lotta sa...

Så tråkigt med plantskolan! :o( Jag har också gått hos en beteendeterapeut, visst är det nyttigt? Jag har en utmattningsdiagnos och nu har jag äntligen börjat lära mig hur jag ska tänka och hantera sjukdomen. :o)

Kram

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilka fynd! Jag förstår om du är mer än nöjd. Vem tusan skulle inte vara det!!! ;)

Kram/ Anna

monzan sa...

Stackars dig som får ett Plantagen.
Än så länge lever Åkersberga växtförsäljning kvar i egen regi och det är jag glad för. Om jag prompt behöver ett Plantagen, så vimlar ju det av dem lite var stans.
Men kul med alla härliga fynd!
Ha det gott
Monzan

LINDA sa...

Det är jättenyttigt, Lotta! Alla skulle behöva ha en egen :)

Ja, vem skulle inte det, Anna ;)

Ja, det är trist med Plantagen. Men, som tur är finns ytterligare en stor plantskola där jag bor - en plantskola med en riktigt bra utedel. Och så finns det en liten och söt på landet som jag gärna åker till bara för att kunna bidra lite till att den ska gå runt - där lär det inte bli någon kedja som tar över.

Kram och ha det gott!
//Linda

Kerstin sa...

Hej hej, här är jag igen. ;-) Du undrade i kommentaren på min blogg hur det där med underbevattningen funkar i pluggboxen. Du kan helt enkelt hälla vatten i det lägsta tråget, det som allting står i. Häll ända upp till där "pluggarnas" underkant är, så kan de suga vatten direkt med sina rötter där nere. Efter ett tag när de har fått många rötter, är det ett enda virrvarr där nere och man kan låta bli att vattna nån vecka utan att de saknar vatten. Jag börjar med underbevattningen när sakerna har grott, men i början sprutar jag också ovanifrån ifall det finns någon som inte har jobbat sig ända ner med rötterna än.
Det är lite krångligt att förklara såhär, men jag hoppas att det är lite tydligare än innan.
Ha en riktigt trevlig kväll!

LINDA sa...

Tusen tack, Kerstin!
//Linda

kajo sa...

Åhh, vilket fynd, pluggboxar för hundralappen. Jag skulle ha köpt tio... älskar dem för jag är en sån som kan glömma att titta till sådderna nån dag ibland. Om man har vatten i tråget ser kapillärkraften till att hålla jorden jämnt fuktad och det funkar alltså redan innan rötterna når ner. MEN man måste vara noga med att packa jorden innan man sår för om det bildas luftfickor i rören så sugs inte vattnet upp. Har hänt att enstaka celler blivit kruttorra. Jag vattnar ordentligt uppifrån innan jag sår, då syns det vilka celler som behöver fyllas mera.

LINDA sa...

Tack för tipset! Har ännu inte testat, men nu har jag ju ännu bättre förutsättningar att lyckas. Det jag har tyckt är lite trist är att jag måste gå och skvätta hela tiden - nu kanske de verkligen kommer till sin rätt!

Solsken
//Linda