8 maj 2011

Rabarberpaj och växthusröj

Det doftade skolavslutning när jag tassade ut i nattlinne och med kniven i högsta hugg för en liten stund sedan – i alla fall i några minuter, sedan tände grannen sin braskamin och förvandlade försommarkänslan till minnen från scoutläger. Men jag var inte ute så länge. Allt jag skulle göra var att hugga av stjälkarna till min blekta rabarber. Nu ligger det en paj i kylskåpet och väntar på att bli gräddad i eftermiddag.

När jag ändå var ute passade jag på att ta en bild, eftersom växthuset bytte skepnad i går. Värmetunnlarna plockades ner och ett bord lyftes ut. Härligt med lite mer ordning. Jag har gått igenom alla små krukor, fyllt på med mer jord där det behövs och i vissa fall skolat om. Här och där har jag tryckt ner ett par kulor med långtidsverkade gödning i hopp om att det ska växa ännu bättre.

Inga kommentarer: