27 juni 2010

Stora sommarrean

I dag började den årliga sommarutförsäljningen på plantskolan mitt ute i skogen. Kön var 30 meter lång när jag och grannen parkerade en minut före öppningsdags. Det blev många vändor fram och tillbaka till bilen. Sista gången var kön till kassan två och ett halvt växthus lång.

Men fyndade gjorde vi. Det är ett under att vi fick med oss allt hem. Det enda som blev kvar och som jag hade velat ha var en drygt två meter hög änglatrumpet med gigantisk krona. 200 kronor var det fantastiska priset, men jag hade behövt en rejäl lastbil för att få med den hem. Hoppas den fick följa med till någon annans trädgård.

Million bells.

Den heter något, men jag har glömt vad. Någon som vet?

Hängpelargonen "Summer rose lilac".

Rosa hängpelargon.

Lila lobelia.

5 kommentarer:

Ullis sa...

Jag var också där idag! Hemma hos familjen i helgen:)Änglatrumpeterna var kvar vid 12.30 också... Fick med mig en finfin Heliotrop för en tjuga och lite annat smått och gott.

LINDA sa...

Åh, så synd att vi inte träffades där!! Hoppas allt är bra. Är ni hemma något i sommar så vore det roligt att ses - igen!!!

Kram
//Linda

Anonym sa...

nemesia tror jag bestämt att den ljusrosa blomman heter!
fröken t

LINDA sa...

Tack!!!

Kram
//Linda

LINDA sa...

Nu, nästan ett år senare, vet jag vad den rosa blomman verkligen heter. Var tillbaka på den plantskolan i dag och köpte en lika dan. Passade på att fråga i kassan och bad dem skriva upp namnet. Det är en Diascia barberae "Pink Queen". På svenska kallas den tvillingsporre. Ska nog odla den själv nästa år!

//Linda