27 juni 2010

Första hjortrontomaten

I går gav jag mina tomatplantor veckodosen – ett par rejäla skopa per murarbalja med min egen pytt-i-panna favorit: hönsgödsel på påse, aska från kaminen och benmjöl uppblandat med lite kossajord.

Passade på att tjuva sidoskott på en del plantor och band upp dem som inte riktigit ville hålla sig till spiralerna. Och där, mitt i min voyageplanta – den första knöliga tomaten. Trodde faktiskt inte att det skulle bli några. Blommorna såg så otillgängliga ut. Men oj så glad jag blev.

Tycker nästan att voyage är fel namn på den här tomaten. Borde det inte heta hjortrontomat i stället?

4 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Ja, det skulle ju ha varit ett passande namn :) Va kul iallafall när det börjar visa skörd . Lena/isis

LINDA sa...

Ja, visst är det. Längtar jättemycket efter att få se hur den kommer att se ut som mogen tomat :o)

//Linda

Linda Färnevik sa...

Åh så häftigt! Sådana kanske jag skulle ge mig på nästa år, kul med ovanliga varianter!

LINDA sa...

:o) Det finns ju så många sorter att man blir alldeles vimmelkantig. Sorter som ser fina ut, roliga ut, som ska smaka bättre än andra ... Men den här är nog den roligaste jag har sett hittills. Undrar hur den kommer att smaka!?!

Natti!
//Linda