6 juli 2010

Engelska pelargoner från Frankrike

Min närmaste chef har ett sommarhus i närheten av Nice. När hon skulle åka dit tidigt i våras, bad jag om sticklingar från mimosaträdet i hennes trädgård. De överlevde tyvärr inte bilfärden hem genom Europa. Men, jag fick en hel bunt med sticklingar från de engelska pelargonerna som också växer i trädgården.

Var lite tvär mot dem i början. Jag tror att jag är lite överkänslig, eftersom det nästan känns som brännässlor mot huden om jag hanterar dem utan långa handskar. Men nu har de första blommorna kommit och allt är förlåtet. Hade inte en aning om att pelargoner kunde slå ut i så vacker blom.

1 kommentar:

Pontus sa...

Hej! Jag var just på Dominikanska och tog med ett par sticklingar av Hibiskus hem. Jag lade dom i en plastpåse med lite vatten som sedan placerades i en petflanska. Dom överlevde 20 timmar på flyget. :-) Här har du lite tips om själva sticklingen: http://hibiscus-sinensis.com/sticklingar.htm
MVH
Pontus