6 juni 2010

Diska spade

Jag ryser nästan när jag ser grannens spade mitt i trädgårdslandet. Övergiven. I regnet. Medan rosten gnager och skaftet murknar.

Okej, jag kanske överdriver lite. Men det är så synd på fina redskap. Är väldigt förtjust i min spade och vill att den ska hålla så länge som möjligt. Och jag har väldigt svårt för att slänga hela saker. Även om det inte rör sig om något annat än en plastkruka. Går den att använda igen, så är det en mindre som måste tillverkas, tänker jag.

Däremot suckar jag högljutt när jag måste göra rent mina krukor. Förra sommaren blev det ett berg med krukor med hårt intorkad jord. Så vill jag inte ha det igen.

Har därför börjat tappa upp ljummet vatten i en hink med lite såpa. Där slänger jag krukorna så fort jag har tömt dem på innehåll och knackat ur kvarbliven jord. Efter en stund har krukorna nästan diskat sig själva. Perfekt att stoppa i spaden också och vispa omkring lite innan den åker tillbaka till sin spik i boden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Jag får en massar krukor i mitt system "krukpant" i min växtförsäljning, alla är inte tvättade... Ska genast gå och hälla upp ljummet vatten i en hink och ställa i växthuset. Vore toppen om det ufnkade med kallt vatten med.. får testa det i en annan hink.

LINDA sa...

Så bra med krukpant! Och jag håller med dig - kallvatten vore jättebra. Du får jättegärna berätta hur det gick om du bestämmer dig för att testa.

Vad är det för växter du säljer? Blir jättenyfiken!

//Linda