13 januari 2010

Lupiner från Texas

För massor av år sedan var jag utbytesstudent i en håla mitt emellan Dallas och Houston. Det blev ett år fullt av intryck – de flesta positiva. Ett av de vackraste var "the Bluebonnet" – Texaslupinen.

På våren kantas motorvägen mellan de båda storstäderna av breda lupinfält som får svenska linodlingar att blekna i jämförelse. Lite blåare än blåsippor, nästan lika blå som blåklint.

Jag hade med mig ett par fröpåsar hem till Sverige och var så rädd om fröerna att jag sparade dem i flera år – att fröer har bäst föredatum var ingenting jag hade snappat. Inte ett enda frö grodde när jag till slut försökte i våras.

Av någon anledning verkar fröna vara svåra att få tag i, men förra veckan hittade jag äntligen en fröfirma i Texas som kunde tänka sig att skicka till Sverige. I dag damp påsen ner i brevlådan – ett hundratal små fröer som mest påminner om smågrus – både till utseende och konsistens.

Hoppas nu bara de gror. I så fall blir det en knallblå hörna i trädgården – mitt eget lilla Texas.

2 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Hej hopp :) Så roligt att läsa om sådder som gror! Jag har inte börjat så blommor ännu, bara örter och lite ruccola, har faktiskt inte ens beställt fröer ;) Men hoppas få iväg en beställning i helgen, luktörtor, tomater, gurka och kanske...... bara kanske någon blomma :)

Spännande med dina Lupiner! Håller tummarna för att de gror - och glöm nu inte ta fröer av dem i höst :)

Ha det så gott bland jordpåsarna :)

LINDA sa...

Åh, så trevligt att ha beställningen framför sig! Lite avis ;o) Råkade just läsa en tråd på odla.nu om fröfirmor och hittade en engelsk jag inte kände till. Har tittat på sidan och blev helt bedårad - sitter på händerna i ett försök att hålla fingrarna borta från tangenterna.

Ska absolut ta fröer från lupinerna i höst!! Förhoppningsvis självsår de sig också. Det ska vara en perenn sort även i vårt klimat, men man vet ju aldrig.

Vad är det för örter du har sått?

Ha det så gott du också!