5 oktober 2019

Isande mardröm


Vaknade vid sextiden i morse och såg att det inte var mer än en grad i växthuset. När jag hade blinkat några gånger såg jag även minustecknet.

1,1 MINUS!

Jag flög upp ur sängen och rusade genom det frusna gräset. Det var 3,5 minus ute och frostvakten hade lagt av någon gång under natten.

VILKEN MARDRÖM!

Sprintade in och drog upp maken ur sängen i hopp om att han skulle ha en byggfläkt på lager.


När jag vaknade nästa gång var det 11 grader i växthuset och allt ser ut att ha klarat sig.


Jag undrar dock hur dahliorna mår under sina filtar. Det skulle ju inte bli mer än någon minusgrad ute. Det fixar de när de är omstoppade. Men jag vet i sjutton om filtarna räckte mot nattens kyla.


Squashen gav definitivt upp när det gnistrande täcket smälte i morgonsolen.


Mrs Australian Pink Rambler njöt av brasvärmen i vinter-
trädgården, men ryste lite lätt varje gång hon tittade ut och såg det isiga växthuset. Hon tycker att saker och ting är lite upp och ner – borde det inte typ vara sommar nu?


Räddast var Tok Frantz som fick hicka i blotta
förskräckelsen där han vaktade sina frusna
skyddslingar från en upphöjd plast i glashuset.

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Tur att Tok Frantz klarade frosten hi hi! Nä det går fort nu, en årstid som man inte kan lita på alls vädermässigt. Mina oliv och fikonträd står fortfarande ute, inte bra alls...
Kram denna söndag!
Titti

Carina sa...

Mmm en Tok Franz behöver min trädgård känns som vi skulle komplettera varann bra :) Inte roligt att vakna upp och få den där isande känslan... Dahliorna här är nu bara bruna och inte så fina. Men det tar några dar innan jag hinner gräva upp dem.

KRam, Carina

Lena i Wales sa...

Nu kan jag äntligen kommentera igen, har haft dataproblem, inte kul.
Så kallt redan!
Tur att det gick bra!

dercy lyne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.