16 maj 2019

Gurkan för dagen


Tidigt i våras sådde jag en mörkblå variant av blomman för dagen. Fröerna grodde inte, trots att jag lät dem försöka i flera veckor. Samma sak hände med en tomatsort.

Så … jag ställde undan papperskrukorna och tänkte att de kanske går att använda till någon annan sådd. Sedan glömde jag nog bort det hela och sådde ovetande gurka i samma krukor.

Nu har jag flera gurkplantor och en tomatsort som samsas med blomman för dagen.

Hur blomman för dagen-fröerna kunde gro efter att först ha legat i blöt i tre dygn (nej, det var inte riktigt meningen) för att sedan hållas fuktiga i flera veckor och för att slutningen vara helt torra i ännu fler veckor är mig ett mysterium.

Men jag tror att jag kommer att få en riktigt vacker gurkan för dagen-plantering i växthuset i sommar :D

4 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är ju så att växter gör "precis som dom vill" - vilket kanske också är charmen med trädgårdshobbyn!
TREVLIG HELG/Susie

Carina sa...

Låter som en spännande kombo och kanske kan de dessutom stötta varann under sin uppväxt :)

Såg din fråga om 'April Snow' en sort jag inte visste om förrän ett par dagar innan Gerbens marknad på botaniska. Såg den först hos Jonny Andresen på FB och sen vips fanns den där på ett marknadsbord på lördagen. Tydligen inte helt lätt att hitta annars. Och som av en händelse så fanns ursprunget med i sista rhododendronbladet jag läste idag.

Jag citerar "utmångsmaterialet för korsningen har varit R. minus Carolineanum Group x R mucronulatum och som sedan korsats med R. dauricum vit form ett par gånger"

Om du googlar de arterna så blir du kanske kär i rhododendron med andra blomformer ;)

Kram, Carina

PS bor du vid Vätterns västra sida? Tänkte på den där lockande champinjonjorden :)

HWIT BLOGG sa...

Du har gröna fingrar! Så det så! Kul när de små fröna lyckas överraska...
Kram från Titti

Lena i Wales sa...

Såna rackare, gör inte som de ska. Ja, det är naturen det.
Lyckat till med gurkorna!