8 november 2018

En dag med icke-väder


För några år sedan intervjuade jag en kvinna som beskrev en sådan här dag som en dag med icke-väder. För henne var det inte särskilt positivt, men jag tycker att det är rätt mysigt. Det har ju inte direkt varit brist på sol den senaste tiden. Dessutom är det fantastiskt varmt och skönt ute samt vindstilla.


Jag har fortfarande pelargoner ute. Några hänger i växthuset där jag har valt att avstå från extravärme. Den på bilden har klarat sig utomhus. Vi hade minusgrader på nätterna under några dygn och så kallt som minus fyra grader. Då svepte jag in pelargonen i frostfiltar. Det var tydligen fullt tillräckligt.


Jag vet inte om jag någonsin har haft så många fina tomater kvar i växthuset. I år har plantorna slingrat sig mellan vinets rankor och klättrat ända upp till nocken. Det är fantastiskt att kunna plocka tomater ovanifrån. Dessutom är de riktigt goda.


Det är inte bara pelargonen som har klarat sig under frostfiltar. Sallaten har också fått ha täcke över sig flera nätter. Den ser hur fin ut som helst, men jag är inte säker på hur den smakar eftersom jag tycker att mina fåglar kan få njuta av den. Och de tycker definitivt att den smakar bra så som de kastar sig över bladen.


Även lök och grönkål mår fint, liksom morötter och rödbetor. Är det förresten någon som vet om gulbetor är svårare att odla än vita och röda betor? Jag har gigantiska knölar av forono, albina vereduna och chioggia, men de gula (touchstone gold) är knappt större än rädisor.


Det är visserligen vackert med alla gula löv som ligger i gräset. Men så här års är det lite torftigt runt huset. Jag saknar alla blommor i rabatter och krukor. Tur att det finns cyklamen och ljuslyktor att placera ut. De livar verkligen upp och får trädgården att kännas mer välkomnande.

3 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Så sant så! Ett icke-väder...dimman har verkligen legat som ett dystert täcke denna vecka och det har knappt ljusnat men men...
En cyklamen lyser alltid upp i tillvaron :)
Kram från Titti

Lena i Wales sa...

Tycker det ser ut som en härlig höst. Kom väl en köldknäpp i Sverige för ett tag sedan, men nu verkar det mer höstlikt.
Ha en bra helg!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hej Linda!

Så häftigt med dina tomater. Jag har också klasar med tomater men dom hänger inne i gardinstången. Det är s.k. vintertomater, en sort som heter Ponderosa. Så småningom ska jag ha avsmakning och skriva om dom på bloggen. Har tjuvsmakat en redan och den var smafull, lite syrlig men definitivt god. Och framför allt så smakade den tomat. Ska se hur dom blir när dom får hänga ett tag till.

Du frågade om jag visste vad smällandet hos oss berodde på ...

Jodå, nog vet jag vad smällarna beror på. Det beror på oansvariga människor som inte bryr sig om varken lagar, människor eller djur utan smäller för sitt eget höga nöjes skull, trots att det är förbjudet. Vi har skjutbanor här också men det lilla smattret är bara en liten fjärt (ursäkta liknelsen) jämfört med de olaglliga smällare som smälls av. Dom kallas bangers och smäller enormt högt.

Nu har det smällt oavbrutet under en dryg halvtimme och Lucy sitter i husses knä och darrar. Nu hoppas vi på att det blir ett uppehåll så vi kan rusa ut på en promenad med henne, om vi får henne att följa med. För oss är det här ett elände varje år. Men ... i februari brukar det sluta smälla i varje fall.

Ha en skön vecka! Nu ska det bli kallare så du får vara försiktig med din fina pelargon.

Kram Anita