6 maj 2017

Solvarm gurka


De senaste vårarna har jag odlat Petit Vert de Paris som tidig gurka i vinterträdgården. I år blev det av någon anledning i stället en sort som heter Muncher. Den första åt jag för en vecka sedan och nu är gurka nummer två mogen för skörd. Ett plus är att den här sorten inte är taggig. Till min förvåning mår plantan dessutom bra. Klimatet i vinterträdgården är lika tufft som vanligt med stora temperaturskillnader och torr luft. Och ändå har gurkan (ännu) inte drabbats av spinn. Jag håller tummarna och funderar på om det här kanske är en sort att satsa mera på …

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Åh bra tips på gurka som man kan skörda tidigt! Längtar...
Har städat ur växthuset idag, nu är det bara att sätta igång!
Kram från Titti

lavendia sa...

Tack för din kommentar o jag har det superbra. Som du skriver, ovanligt kallt under lång tid.
Fantastiskt att få så tidig gurka. Mina frön har knappt grott.Annars har jag fullt upp i växthuset o är aldrig riktigt ren om fingrarna.
Din pelargon har jag inte riktigt koll på - dåligt- men jag tror jag vet vilken det är. Så då kommer Mr Wren bocka och se bra ut.
Det där med sociala medier tar alltför lång tid. Det ska SMS:as, MMS:as, facebookas, mailas osv. Och så läsa allt. Ändå har jag inte instagram.
Fortsatt trevlig vår o fin sommar. Jag tänker allt på dig då och då. Hälsn. Britt

Carina sa...

Muncher har jag odlat flera år i växthuset och tycker mycket om den. Men ditt tips om att så tidigare och få ännu tidigare gurkor - det tar jag med mig till nästa vår. Idag ska jag så både taggiga och otaggiga :)

Kram, Carina

Evas Kvarnaro sa...

Vakta dina gurkor, kalla nätter kan sluka dem, men du är givetvis uppmärksam mot nattfrosten. Det är ett evigt täckande på kvällarna - rädda det som räddas kan.
Gurkor ska jag ändå inte sätta, de behöver mycket passning och vattning sägs det,
och så har jag ju inget växthus heller, hi hi . .
Lycka till/ Eva