24 april 2017

En märklig liten lök


Ibland vet jag inte hur det går till, men när jag ändå var inne och beställde dahlior av dinner plate-typ och krolliljor hos Lilla Fiskaregatan klickade jag hem en dyr liten lök som inte verkar ha något smidigare namn än ”amarcrinum howardii syn memoria co”. Så står det i alla fall på etiketten som var fastklistrade på den bruna lökpåsen. Någon som vet hur man sköter en sådan och om det ens är troligt att jag kommer att lyckas med att få denna lilla skrump att blomma? Har googlat på namnet och så här i efterhand förstått att jag föll för en bild på en väldigt vacker planta med rosa liljeliknande blommor. Någon beskrivning av hur växten ska skötas under svenska förhållanden har jag dock inte lyckats finna.

1 kommentar:

Evas Kvarnaro sa...

Nej du lilla Linda en sådan raritet vågar jag mig inte på att köpa.
Som alla andra växter vill den väl ha lite värme - inte för varmt och inte för kallt.
Lagom med vatten, inte för blött och inte för torrt.
Lagom med ljus, inte för stark sol och inte i skugga, utan ljuvligt sipprande solstrålar
Ja den är en märklig liten lök, hi hi hi . . . den kanske kommer att trivas hos dig
precis hur du än gör . . .
Namnet är också märkligt, 'Amarcrinum howardii syn memoria co'.

Lycka till Linda och ha en fin vecka/ Eva

ps. läs min blogg och se min lille Ludde, honom hämtar vi hem den 11 Maj.