19 mars 2017

Nattmara i växthuset


Förra året fick jag syn på världens vackraste azalea. Den stod på ett plantbord vid Picton Castle i Wales och jag drabbades av akut habegär. Jag blev helt enkelt tokförälskad i de tuggummirosa blommorna. Skit samma om kläderna kom hem, den skulle ner i resväskan.

Och hem kom den, relativt oskadd efter en vecka i bil och sedan mer eller mindre dubbelvikt inuti resväskan. Den var till och med försedd med växtpass.

I går kunde jag inte hålla mig längre utan ställde ut den i växthuset. Den har ju redan stora bladknoppar och enligt väderleksrapporten skulle det inte bli minusgrader på minst en vecka. Gissa känslan när jag vaknade i morse, såg en vit trädgård och upptäckte att termometern visade sju!!!!!!!!! minusgrader. SMHI är inte min favorit just nu. Men peppar, peppar, azalean ser än så länge oskadd ut. Håll tummarna för att den inte har tagit skada!

Någon som har tips på hur jag sköter den på bästa sätt? Tanken är att den ska få bo i sin kruka och övervintra under lysrören i boden.

5 kommentarer:

Carina sa...

Tror den mår bättre i växthuset än i källaren i vart fall. Är det verkligen en sort som inte kan bo ute?

Kram, Carina

Anita sa...

Hm, svårt att ge några tips när jag inte riktigt vet vilken typ av azalea det är. Är det inte en "utomhusazalea"? Tycker det ser ut så på bilden. I så fall är dom ju tåliga och klarar kyla bra. Men det kanske är en väldigt känslig sort, fick du någon uppgift om klimatzon? Och vad heter den? Jag har ju många olika sorters azaleor i min azaleasluttning och dom klarar vintrarna hur bra som helst. Det låter ju annars (som också Carina säger) som om växthuset skulle vara bästa övervintringsplatsen, om du inte har väldigt svalt i boden förstås. Azaleorna är ju lövfällande och behöver vila på vintern men dom får ju inte heller torka ut. Inomhus blir det ju ofta lite för torr luft. Men så kanske det inte är i din bod.

Tyvärr var nog inte mitt svar så mycket hjälp men om du har lite mer uppgifter om din azalea så kan du väl skriva ner dom i en kommentar.

Ha en bra vecka!

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Skönt att din souvenir från det vackra Wales klarade sej!
Men så kallt nu, fy!
Sköt om dej och azalean!

Evas Kvarnaro sa...

Jag-som-trodde-att-azaleor-var-typ-som-Rhododendron-och-klarade-sig-ute....
Tydligen-finns-det-då-speciella-känsliga-sorter,-från-mig-blir-det-inga-bra-tips-snarare-tvärtom.
Men-jag-ser-ändå-att-den-azalean-är-riktigt-vacker-och-jag-förstår-din-störtförälskelse-så-är-det-med-kärlek-man-ska-bara-ha-den-man-blir-kär-i.
Jag-litar-aldrig-numera-på-SMHI-så-man-får-vara-sin-egen-meteorolog-och-gå-på-känslan.
Vi-fick-7-gr-kallt-och-sådant-kan-förstöra-mycket,rosorna-gillar-inte-detta,vem-gör-det
Ha-en-bra-vecka/Eva

Som-du-ser-har-jag-fått-problem-med-mellanslagstangenten-.....

Anita sa...

Hej Linda! Jag såg din svarskommentar hos mig. Om du haft den i boden hela vintern och den trivts där och du har det svalt så fungerar det säkert bra att övervintra den där. Jag har ju en jättestor hortensia i kruka som jag ställer ut i maj och som får stå ute till jul eller längre beroende på hur kallt det blir. Jag låter den stå ute för att den ska få avmogna och fälla löven ordentligen. Sedan tar jag in den i uterummet och där har jag det ju svalt precis som du har i boden. Häller på lite vatten då och då och det fungerar bra. Har gjort så i väldigt många år nu. Även om det är en hortensia så tror jag att principen skulle kunna vara densamma för din azalea. Det som blir är att den sätter igång att blomma tidigt, redan i slutet av maj brukar första blommorna komma. Så det som kan hända med din azalea är kanske att den börjar blomma lite tidigare än de man har ute. Men det gör ju inget så fin som den är :)

Kram Anita