22 januari 2017

När det kliar i grönfingrarna


Jag skulle inte. Inte egentligen. I alla fall inte förrän i mitten av februari. Tidigast. Men vad ska man göra när man vaknar och fåglarna kvittrar vårserenader utanför fönstret och det kliar i grönfingrarna? Tror absolut att inomhuspelargonerna trivs bättre på bordet i vinterträdgården än i sina fönster och att de ska växa finfint nu när jag har klippt ner dem.

Självklart var jag tvungen att ta vara på alla sticklingar och när jag ändå var igång så gjorde det väl inte så mycket att jag kanske också råkade peta ner några chilifröer … Jalapeno Farmers Market, Jalapeno Orange, Jamaican Bell, Long Red Cayenne, Padron, Trinidad Berry och Zavory. Hade visserligen inte tänkt så mer än två sorter i år eftersom jag övervintrar de flesta av ina från i somras, men bestämde mig för att driva upp några till min granne Jonas. Han gillar ju också chili … Observera att jag sparade en liten del av bordet så att vi har någonstans att sitta när vi ska äta middag. Många pluspoäng på det, tycker jag :)

7 kommentarer:

Meta sa...

Ja du det är svårt att låta bli. I mina påsar med pelargoner fick jag se att de börjat växa ur dom så det får nog bli en insats och plantera om även om det känns väldigt tidigt.
Ha det gott och lycka till hos dig
Kram Meta

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Svårt att låta bli. Full förståelse för det. Här måste jag röja undan först innan det finns plats för sådd men nästa helg har jag som mål för att de första fröna skall sås 😊

Carina sa...

Förstår mycket väl att du inte kunde vänta. I helgen var ju så härligt väder. Uterummet är väl väldigt ljust så då fungerar det väl bra?? Här väntar chilifröna på sådd fortfarande...

Kram, Carina



Unknown sa...

Haha, gillar din syn på chili ( trodde inte du skulle ha så många) Mina "Linda" är ca 1 dm nu, så jag ligger faktiskt lite före dig :-) men jag har inte sått något annat men det börjar dra ihop sig för att stoppa paprikafröna i jorden! Trevlig helg! Kram Lotta

Anita sa...

Ha, ha Linda, du är för härlig. Och vilket skönt uttryck! När det kliar i grönfingrarna. Jag vet att du skrev något år att du skulle försöka sitta på händerna så att du inte började för tidigt. Och så råkade du peta ner några chilifrön också :) Jag sådde mina första chilifröer igår, Jamaican Bell. Den vill jag inte vara utan. Har massor fyllda med fetaost i frysen som jag plockar av och gratinerar i ugnen under vintern. Men dom andra får vänta ett par veckor till, hur mycket det än kliar i grönfingrarna.

Önskar dig en skön helg!

Kram Anita

Anonym sa...

Jag är i Spanien nu och här känns det som vår-sommar eller något, mycket som blommar och har därför inte fått någon riktig vårlängtan ännu, men den kommer väl när jag kommer hem till Wales.
Ha det bra!

HWIT BLOGG sa...

Ha ha ja jag vet PRECIS hur det är, ska bara...det där med att så är ett livsfarligt nöje :) Önskar dig en härlig helg nu!
Kram från Titti