24 augusti 2016

Sovsäck till en humla


Jag tycker så synd om alla små insekter som flyger in i vinterträdgården och blir kvar. Att hitta ut är tydligen inte så enkelt. I synnerhet inte för humlor. De bara fortsätter att bumpa emot rutorna på sin väg mot ljuset. De jag når försöker jag sätta ut. Den här stackaren var rätt medtagen. Dessutom blåste det ute. Då är det bra med en stockrosblomma – fungerar som vindskydd och är full av pollen. Jag satte humlan där på kvällen. På morgonen satt den kvar. Jag tittade till den igen på förmiddagen när solen hade nått dit och då hade den flugit sin kos.

7 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Ja det är lite synd om dem. Klumpigt av dem kan jag tycka. Likaså med getingen som valde att flyga in i min sandal och sticka mig. Undrar hur han tänkte...? Troligen inte alls ;)
Jag tror nog att min Geting dog men jag är glad att du räddade Humlan :)

trädgårdsdrömmar sa...

Skönt att det är fler som gosar med dessa goa Humlor.Jag försöker alltid rädda dom om jag kan.Dom kanske inte är så smarta men dom behövs i vår värld.
Ha det fint.

The Swedish Wildflower sa...

Du har ett hjärta av guld kära Linda och bryr dig både om växtlighet och djur. Det är fint tycker jag. Och nog förstår jag att humlan trivdes bra inuti stockrosblomman. Full av godsaker och ett bra skydd. Och vilken fin bild det blev också. :)

Kram på dig och ha en riktigt fin torsdag.♥

Meta sa...

Ja minsann vi måste vara rädd om de små sötingarna. Bra att du hjälper dom. Vilken sommar vi fått så härligt
Ha ett fint veckoslut
Kram Meta

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Stockrosen var säkert en underbar B&B. Kanske precis den omvårdnad humlan behövde för att hitta ut igen :) Vi får hjälpa de små liven ibland.

Kram, Carina

Evas Kvarnaro sa...

Vilken fin vän du är mot de små krypen, du har hjärtat på det rätta stället.
Jag brukar beskåda dem i sitt 'arbete', då händer det att jag klappar dem lite på ryggen
någon vänder sig om och undrar vad jag vill, hi hi . . .
Jovisst hjälper man dem om de kommer i knipa, de är värdefulla.
Jag har bara fåtal stockrosor i år, nästa år blir det fler, hoppas jag.

Må väl/ Eva

Rost och rädisor sa...

Å, vad gulligt! Vem vill inte sova i en blomma som Tummelisa.
Besvärligt det där med alla insekterna som hittar in och inte ut både humlor och inte minst fjärilar. Mitt nya växthus verkar ha blivit en riktig dödsfälla.

Allt gott
/Anette