8 april 2015

Tomaterna är omskolade

Tomaterna är omskolade i mjölkpaket som grannen har samlat åt mig. Jag tål inte mjölk så bra, så här hemma skulle vi få samla väldigt länge för att få ihop tillräckligt många.

Nu längtar jag tills jag får plantera ut tomaterna i växthuset. Är så sugen på att börja greja där ute och göra fint och grönt, men än är det liiite för kallt.

Förra året planterade jag ut tomaterna i slutet av april och det var nog egentligen rätt tidigt. Kan jag verkligen vänta så länge i år?

9 kommentarer:

Zäta sa...

Den som väntar på nåt gott
tycker alltid att hen väntar för länge...

Meta sa...

Det beror nog på hur varmt det blir. Jag köper färdiga plantor har bara tre stycken det räcker till oss två.
Ha en fin och skön mitt i veckan
Kram Meta

Anonym sa...

Förstår din längtan och tids nog kommer tillfället.
Vad flitig du är.Så roligt att se vad du gör!
Ha det bra!

Lotta sa...

Du kan nog sätta ut dem tidigare, förmodar att de redan står i vinterträdgården! Vi ses! /Lotta

Rost och rädisor sa...

Fin bild. Tilltalar mig. Svägerskan som jobbar i storkök förser mig med kartonger. Det blir finemang. Kommer att ta ut mina i drivhuset snart om det inte blir bakslag. Stöttar upp med värmefläkt i värsta fall.
Allt gott
Anette

Théa & Linnéa sa...

Hej
Ja, mjölkkartonger är suveräna till tomaterna. Mina börjar bli för stora för att ha inne... om två veckor åker de ut och får stöttning av värmefläkt på nätterna. Jättefin blogg du har, tack för inspiration!
MVH Karin

lavendia sa...

Nej, jag tror inte att du kan vänta. Har de bara fått vänja sig, klarar de sig nog. Jag har läst att man ska blåsa litet på plantorna för att härda dem. Jag blåser så de kan nog snart tåla orkanvindar. /Britt

Anita sa...

Hi, hi, känner igen mig. Här samlas laktosfria mjölkförpackningar :) Själv dricker jag inte så mycket mjölk men mannen gör det men bara när han dricker te och då tar det också vääääldigt lång tid att få ihop det antal som behövs. Det har blivit mycket stuvningar och lasagne (med bechamelsås) de senaste månaderna. Jag har ju mina utomhus så jag kan inte ha för bråttom med den andra omskolningen. Den får vänta ett par veckor till. Annars blir dom alldeles för stora innan jag kan plantera ut dom i slutet av maj/början av juni.

Kram Anita

Unknown sa...

Härlig bild! Hos mig har fröna just börjat gro så än har jag lite tid på mig att samla mjölkkartonger. Jag har ju "turen" att ha en växande tonårsgrabb som älskar mjölk och som dricker mer än vad jag orkar bära hem, så det går rätt fort att få så det räcker ;)