27 juni 2014

England: Scotney castle

När jag såg det här hotellet så var jag fast. Jag ville inte bo någon annanstans. Det ser ju ut som taget ur Morden i Mid-
somer. Och fantastiskt nog så låg det precis rätt i förhållande till trädgårdarna vi ville se.
 
Andra dagen började vi med att besöka Scotney Castle. Jag blev alldeles överförtjust i den gamla slottsruinen i sjön.
 
Däremot hade jag inte så mycket för det ”nya” slottet som gav ett rätt ogästvänligt intryck.
 

Tänk att ha en damm eller sjö med så mycket näckrosor och vackra ormbunkar.
 
Skulle gärna ha velat ro lite.


Mamma sothöna och hennes telningar. Varför tog jag inte med en brödskiva från frukosten?


Jag blir lite full i skratt på mig själv när jag tittar på bilderna så här i efterhand – jag blev så betagen av huset att jag nästan glömde att titta på blommorna.


Den här snygga blomman såg vi på flera ställen. Ser ut som en blandning mellan vallmo och ros, men bladen stämmer inte. Någon som vet vad det är?


Snacka om växtkraft!


Ljuvligt. Någon som vet vad de rosa blommorna är.


Jag är inte så förtjust i rhododendron, men det här är ju alldeles underbar.
 
Tänk om de vissna blommorna föll så här vackert på min gräsmatta!

5 kommentarer:

Zäta sa...

Vilken fantastisk resa du gjort! Jag är riktigt avis.
Fortsätt gärna bomba mig med bilder hela sommaren lång ;-)

lavendia sa...

Häftiga hus. Då vi var i Skottland bodde vi också i ett sådant hus.
Rododendronbusken var verkligen fin, säkert inte härdig här.
Vallmorosen tror jag är en Cistus. Jag tror att man kallar den cistros på svenska.
När våra fruktträd fäller sina blad blir det också fint på marken, men inte hela blommor som på din bild.

Inger sa...

Ja den du kallar vallmo-ros är en cistus, växer vilt vid Medelhavet. Skottland är verkligen trevligt.
Ha det bra!

Lena/isklockan sa...

Jag blir också helt tagen , Precis hemkommen från ett fantastiskt London börjar jag redan spåna om en resa ut på landet i England. Vad heter hotellet. MVH Lena

Anita sa...

Oj, här har det hänt saker må jag säga! Såg dessutom att du har semester ... så underbart!

Förstår att du ville bo på det hotellet. Det ser himla mysigt ut. Och Scotney castle ... vilket fantastiskt ställe! Där har jag aldrig varit trots att jag varit i England så mycket. Jag skulle nog också ha glömt bort att titta på blommorna. Jättefina bilder du tagit.

Cistrosen ser man hela tiden i England. Den är jättefin. De rosa blommorna ser ut som blomsterkornell. Är det ett träd/buske så är det helt klart det. Ett av mina favoritträd. Är sugen på att köpa en vit sort som heter Cornus kousa 'China Girl'. Men det tar tid innan dom blommar ... om dom över huvud taget kommer att göra det hos mig.

Nu ska jag fortsätta titta på fotbollen :)

Kram
Anita