28 juni 2014

Bubbel, petunior och kantareller

Jag är helt förstummad. Min champagne har redan börjat bubbla. I går kväll skakade jag på flaskorna eftersom det brukar gå snabbare då och till min stora förvåning pyste de och några kändes riktigt stumma. I dag har batch nummer två, den som fick en gnutta champagnejäst tillsatt, börjat bli runda i botten. Övriga flaskor är också på gång. Det är nästan magiskt. Om en stund ska vi ta hand om sats nummer två som har dragit sedan i onsdags.

Eftersom det inte är något roligt att visa ännu en bild på ett gäng fula flaskor, så har jag fotat penséerbyrån. Fast jag måste jag börja kalla den för petuniabyrån. Jag som egentligen avskyr petunior tycker att det är riktigt fint. Vem vet – nästa sommar kanske jag har petuniaamplar i allsköns färger här hemma … att byta blommor blev tyvärr en nödvändighet eftersom penséerna fick både spinn och mjöldagg. Förstår inte hur det gick till – de brukar ju stå sig finfint ända till september om jag vårdar dem lite grann. Maken har i alla fall tvättat byrån grundligt och jorden är utbytt.

Nu ska jag göra mig en lite frukostomelett med kantarellerna maken plockade i går kväll. De är få och pyttesmå, men vad gör väl det?

6 kommentarer:

lavendia sa...

Byrån blev finare än jag kunnat tro. Petunior är inte heller min favoritblomma, men det har kommit bättre sorter. Och min sammetssvarta gillar jag och den har dessutom övervintrat.
Redan bubbel! Nu måste jag hälla min på flaskor och skaka litet.
Och redan kantareller! Jag hittar så gott som aldrig kantareller tyvärr.
Grattis till semesterbörjan.

Gunnel sa...

Vilken fin byrå! Jag hittar så mycket kul idéer inne hos dig. Mina flaskor ser skumma ut. Kanske jag har gjort nåt fel. Finns det speciell jäst för att göra champagne eller du använder vanlig vinjäst eller bakjäst?Hur mycket tar du i? Ska bli kul att följa ditt bubbel. Ha dt bra.

Gunnel sa...

Det ser ut som vanlig saft. Inte tllstymmelse till bubblor. Tror du jag kan rädda skumpan genom att sätta till ett par korn champagnejäst nu, eller det är helt kört?

Rost och rädisor sa...

Hur fint som helst med petuniabyrån och champagne låter spännande. Ska jag minsann också prova. Än finns det lite fläder kvar och den har ingen ohyra i år.
Trevlig helg
Anette

Veronica sa...

Jamen! Vad sjutton!
Skumpa här oxå?? Du är bloggare nr 2 som ska göra skumpa av fläder.... Och jag som aldrig nånsin gjort saft av det ens och kännde mig jättevuxen nu när jag har bestämt att jag ska det....
Nu vill jag ju göra champagne ju!

Recept? vart hittar jag??

Kram

Anita sa...

Kan bara säga en sak: Jättesnyggt!!!

Kram
Anita