9 april 2014

Underbara klorofyll

Jag älskar ordet klorofyll. Det är ett så vackert ord och får mig att tänka på skira blad genomlysta av solsken och frodig grönska som ångar av liv.

Just nu är jag omgiven av så mycket klorofyll att jag nästan spricker. Basilikan jag sådde har blivit till stora plantor, tomaterna är redo att planeras ut i växthuset och gräsmattan ser ut som om den skulle behöva klippas. Dessutom har paprikorna börjat växa ut där det för bara några veckor sedan var blommor.

Fantastiskt, tycker jag. Och så fullproppat med nyttig vacker underbar klorofyll.

Vill du också vara med i "Underbara onsdag"?

Reglerna är enkla:
1) Gör ett inlägg på temat.
2) Lägg upp din länk här nedan.
3) Lägg upp bilden med grodan i ditt eget inlägg och länka tillbaka hit till ”Underbara onsdag”.

Nästa veckas tema är ”Påsk”.

6 kommentarer:

lavendia sa...

Vad roligt det måste vara att allt kommit så långt. En vinterträdgård med litet värme hade gjort susen för klorofyllet.

Anita sa...

Där beskrev du det precis som jag tänkte men inte kom på ... det "ångar" av liv. Du verkar vara helt omgiven av ljuvlig klorofyll. Jag älskar doften av klorofyll. Jag möts av den i uterummet när det är som intensivast och jag kan tänka mig att du möts av den i ditt växthus. Tänk vilken härlig tid vi har framför oss. Synd att det regnar, fast kommer det värme efter allt det här regnandet kommer vi nog att få en riktig klorofyllchock i naturen :)

Kram Anita



lavendia sa...

Jag har mina vindruvor i ett ouppvärmt växthus. En som jag köpt heter Himrod, en av de vanligaste sorterna med gröna söta kärnfria druvor. Sedan har jag några som jag tog på Madeira som jag inte vet något om. De har större knoppar än Himrod. Ska bli så spännande om det blir någon druva också. Hoppas din överlevt.

Anita sa...

Så härligt att känna att en dag kan vara som en fin gåva. Vårt uterum ser bara så där belamrat ut precis innan det är dags att plantera ut allt, innan järnnätterna passerat. Men trångt blir det.

Klorofyll doftar kanske inte egentligen men det finns en speciell doft som jag förknippar med klorofyll. Det är just den där tiden när uterummet ser ut som på bilden i det här inlägget, alltså helt fyllt med växter och i synnerhet då växter som har en frisk bladdoft typ tomat och chili. Solen skiner och även om fönstret är öppet blir det väldigt varmt, närmare eller strax över 30 grader. När jag då öppnar dörren till uterummet slår en "varm doft" emot mig. När jag kliver ut i "doften" känner jag mig omringad av friskhet. Då brukar jag säga "mmm, det doftar klorofyll". Sedan öppnar jag dörrarna mot trädgården och då blir det korsdrag och efter ett tag försvinner den speciella doften. Inbillar mig att man borde känna just den doften i ett växthus ...

Kram Anita

Anonym sa...

Här i Wales har det mesta kommit långt, dock inte min basilika, så där är du långt före!

Rost och rädisor sa...

Jag gillar också ordet klorofyll. Det känns saftigt, friskt och klargrönt.
Så fin din paprikaplanta ser ut. Jag skanar verkligen en vinterträdgård.

Allt gott
/Anette