2 november 2013

Redan klar?

Hm … antingen är det en sådan dag, eller så är det något annat. Klockan är inte ens halv elva och jag tycker redan att jag har jobbat tillräckligt i trädgården. Kanske för att det plötsligt är så gråkallt ute. Eller kanske för att jag somnade så oerhört tidigt i går kväll och var uppe med tuppen. Jag får nog värma mig inomhus en stund och gå ut igen lite senare, för det finns ju att göra.

Men i dag har i alla fall vitlöken petats ner i jorden. Jag har rensat ett land på dahlior och känner mig förskräcklig som inte tog hand om knölarna. Fast kanske att jag ångrar mig och går ut om en stund. Visserligen är det ”bara” frösådda dahlior, men knölarna var verkligen trinda som uppblåsta prinskorvar.

Jag har också noterat att rådjuren börjat nalla av min brysselkål, så om vi inte skyndar oss att bygga en bur till plantorna är det nog bäst att jag skördar och lägger dem i frysen till jul. Vill ju inte bli snuvad i år också.

Dagens hittills tristaste uppgift var att ännu en gång sopa vinlöv i växthuset. Det är nackdelen med en stor planta. Men nu har jag dragit igång kaminen där inne så det kan nog bli en mysig stund i solsängen.

3 kommentarer:

Anita sa...

Oj, vilken energi (säger jag som ännu inte varit utanför dörren). Och dahliaknölar trinda som prinskorvar. Undrar om jag inte kommer att läsa i ett senare inlägg från dig att du tagit hand om dom ;)

Äter rådjuren av din brysselkål! Det problemet har inte jag haft ännu. Hur gör du när du skördar och fryser dom? Förväller du dom först eller lägger du dom direkt i frysen? Jag har mängder med brysselkål i år och det kan bli så att jag, för första gången, måste frysa mina men är osäker på hur jag ska göra.

Ha en fortsatt skön helg!

Kram Anita

Anita sa...

Du är väl som bäst ute och plockar upp dahliaknölar nu ;)

Googlade lite om brysselkål, det verkar som om den ska förvällas innan man fryser den. Fast, har du testat att skörda lite nu? Supergott med pocherat ägg och hyvlad parmesan. Som förrätt. Läste ett annat tips. Om man inte tycker om "kållukten" när man kokar kål (gäller all kål) kunde man lägga i en bit bröd, en valnöt eller lite persilja i vattnet så dämpades lukten.

Kram Anita

LINDA sa...

Det börjar kännas som om du känner mig, Anita ;)

Kram
//Linda