4 oktober 2011

En strejkvakt i växthuset

I våras fick jag en liten tomatplanta av en arbetskamrat. Först nu har tomaterna på den mognat med två frukter aningen större än bandybollar. Det är nog inte en tomat jag kommer att odla igen, eftersom den gav så lite – i alla fall här hos mig. Men god är den. Definitivt. Inte så fast fruktskött, men inte heller mjöligt. Smaken är riktigt fin, trots att tomaten är så mild. Och för att vara en så stor tomat är den tunn i skalet.

Frågan är bara vad den heter. Har fått en bild på fröpåsen av min arbetskamrat. Tyčkové står det på den. Utan det lilla v:et ovan på bokstenven c, blir det strejkvakt. Fast det låter ju inte riktigt som ett namn på en tomatsort.

2 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Verkligen fina tomater med det lilla gröna vid nacken. Jag gillar när tomater skiftar lite i färg sådär. Har du testat att odla sorten Black Russian. Det är tusan i mig den godaste tomaten som finns! Älskar den och kan inte tänka mig en höst utan rejäla skivor av den på mina hembakade surdegsciabatta... ;0) Ljuuuuuvligt! Men tyvärr är inte den heller speciellt högavkastande så man får njuta av de få tomater man får fram. Jag gjorde misstaget att odla körsbärstomater i halva växthuset i år. Det är såååå drygt att plocka av dem nu! Det kommer jag inte att göra om nästa år i alla fall. *haha*

Kram/ Anna

LINDA sa...

Hej!

Jag har faktiskt odlat Black russian i år, men med oerhört liten skörd :) Första tomaten skördade jag någonstans i skiftet juli augusti, tror jag. Minns inte hur det smakade, bara att den var väldigt stor. Nu i veckan har nummer två mognat och är redo att ätas. Den är inte så stor, mer som en ordinär köptetomat. Ska bli spännande att testa.

Jag odlade en sort som inte fick större frukter än stora vinbär förra året. Det trodde aldrig att det skulle kunna vara så tröttsamt att plocka tomater. Lade dem i en burk och frös in dem hela. Mysigt att hälla i grytor och köttfärssås under vintern :)

Kram
//Linda