3 september 2011

Första höströjet

I dag har maken och jag tillsammans jobbat elva timmar i trädgården. Första höströjet!

Maken har rensat blomsterrabatten kring terrassen och tvättat krukor, hinkar och hoar. Jag har röjt i växthuset. Alla gurkplantor är bortklippta, tomaterna tillsnyggade och i vissa fall bortplockade, golvet är dammsuget och flera växter har hamnat i komposten.

Jag har dessutom röjt och rensat i sparrislanden, ena solroslandet och i grönsakslanden. Mitt ena jordgubbsland var ett sånt virrvarr av utlöpare och kirskål att jag grävde upp alla plantor, ansade dem och stoppade tillbaka dem i prydliga rader. Det ser tyvärr ut som om jordgubbsland nummer två behöver samma behandling.

4 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Vad duktiga ni har varit som har städat i trädgården.
Inser att det är dags för mig med att påbörja 'inhöstningen' :=)
Önskar er en trevlig helg!

monzan sa...

Härligt med höstrens, då vet man att vintern är på väg och efter vintern kommer våren och då får man plantera nytt.
Kan tyvärr inte börja rensa i växthuset ännu, då mina gurkor vägrar sluta ge frukt! (Men det är jag ganska tacksam för.)
Ha en härlig höst

LINDA sa...

Det är skönt att ha gjort en så pass stor röjning. Även om det är lite sorgligt att säsongen är över, så känns trädgården fräschare nu och växthuset är ljuvligt i ordning. Vi plötsligt en väldans lust att sitta där lite mer.

Visst finns det många krukor kvar att diska – och ett helt växthus att tvätta, men inte så fasligt många krukor och växthuset tvättar vi först när frosten kommer.

Jag önskar i och för sig att mina gurkor också var fortsatt produktiva, men jag vet med mig att jag har gödslat på tok för lite i sommar. Bladen var förskräckligt ljusa nu på slutet. Och snart är det som sagt vår igen :)

Ha det gå gott!
//Linda

Martin sa...

Själv har bara en balkong att rensa upp. Men jag väntar till mina Solrosor och Ringblommor har blommat över.