30 augusti 2011

Lökar och vårsug

I eftermiddag har jag skrivit på en text om vårblommande lökar och som ska publiceras i tidningen i mitten av september. Blir alldeles lycklig när jag tänker på att få plantera och på blomsterprakten som kommer om några månader.

I höst ska jag stoppa ner lökar i jorden kring mina fruktträd. Jag ska också testa att vika upp en flik av gräsmattan och lägga lökar därunder – tänk så fint det blir när de små blommorna tränger igenom i sin längtan efter värmande ljus.

2 kommentarer:

kajo sa...

Mina lökar kom i går! En kartong med 11 kilo från Holland. I år blir det krokus, scilla, chionodoxa, balkansippa, botaniska tulpaner och vita narcisser. Om de klarar sig från sorken så vågar jag kanske sätta tulpaner nästa år.

Förresten så läste jag med stor intresse dina funderingar kring köksträdgården i somras, både om att odla det man inte vill ha och att komma ihåg att äta det man odlar... Bekänner mig som medlem i samma klubb. :-)

LINDA sa...

Åh, det låter härligt! 11 kilo!!! Hoppas du slipper sork. Vi har fått lite mer problem med sork sedan grannen tog sin katt och flyttade längre ut på landet.

Jag har bättrat mig i veckan och blivit duktigare på att skörda, men jag är rädd att jag nog faller tillbaka i mina gamla hjulspår ;)