3 juni 2011

Stor beslutsångest

Jag har en kanin på övernattning. Snutten. Jag har känt honom sedan ögonen öppnades. Och i påskas fanns han med på påskkortet jag tog. Åh, så gärna jag vill att han ska stanna hemma hos oss. Men kommer det att fungera?

Riva är försiktigt avvaktande. Hon har jagat honom två varv runt buren, men andra gången var det Snutten som vände och tog ett steg fram mot katten. Då hoppades hon högt och drog sig undan. Hon verkar tycka att det är väldigt spännande och det vore väl trevligt med en kompis till henne!?!

Men hur blir det när kaninen upptäcker kattluckan och vill gå in i huset? Det är ju en utekanin. Och hur får jag katten att sluta äta kaninpellets? Riva vägrar i princip allt utom sitt torrfoder och piggelin (när hon kommer åt), men kaninpellets mofflar hon typiskt nog i sig med god aptit.

Å andra sidan kommer kaninen att hålla efter gräset i kattgården och fixa ekologiskt gödsel. Det tål att sova på!

5 kommentarer:

kajo sa...

Jag tror att Snutten kan bli rumsren. Sen är det väl ofta så med utedjur att de tycker att det är mysigt att få komma in och hälsa på, ibland när de har lust, men får de välja så är de mest ute.

Jessica sa...

Vilken söt liten kanin och katt!
Tror nog de kan bli goda vänner.
Vi har kycklingar, kanin och en liten hund(Papillon) och de springer runt och jagar/leker med varandra när alla är ute.
Och när hunden är leksugen så går den fram till antingen kaninburen eller kycklingburen och bjäfsar och viftar på svansen för att påkalla uppmärksamhet, vilket den ibland får. Men ibland ignorerar de andra honom och då går han till sist och lägger sig.
Är så sött att se!
Lycka till med de två små sötisarna!
//Jessica

LINDA sa...

Vi behåller. Jag har ritat en söt kaninbur som maken just nu är i full färd med att bygga. Tyvärr är katten lite krasslig efter att ha ätit pellets, men hon har piggat på sig lite och börjar blir sig själv igen.

Solsken
//Linda

PS! Så mysigt det låter att ha alla ihop. Skulle också gärna vilja ha kycklingar, men jag tror att makens gräns är nådd nu :)

Jessica sa...

Vad skoj! Hoppas du kan sätta in någon bild på bygget när det är klart. :-D
Oj, stackars lilla kissen, inte bra att äta för mycket pellets.
Ja, kycklingar kan jag varmt rekommendera, de är så gosiga.
Min man har också satt stopp nu, inte ett djur till kommer in hos oss, hahaha!
Kram!

LINDA sa...

Kissen mår bättre nu, tack och lov.

Lovar att lägga ut på bygget när det är klart.

Förstår inte vad det är med män och gränser för antal djur ;) Fniss!

Kram
//Linda