15 oktober 2010

Dahliorna är "omplanterade"

Vilken vacker höstdag! Åkte hem tidigare från jobbet för att hinna ut i svampskogen. Men det var förstås fullt av jägare, så jag åkte hem igen och började dra upp dahlior.

Kan knappt fatta att den här dahlian har så stora knölar. Jag frösådde den i våras.

Den här är ju ännu större. Också frösådd i våras.

Alla ska tydligen ha sitt eget sätt att förvara dahlior. Det här får bli mitt. Upp ur jorden och så ner i en kruka med jord uppblandad med små lecakulor. Och så in i växthuset för att torka till liten innan jag slutförvarar dem i boden. Får eventuellt spraya på lite vatten i vinter om de verkar för torra.

Kanske går det rakt åt pipsvängen. Men vad sjutton – då är det ju bara att så nya. Och om det här fungerar, då kommer jag att pussa min egen spegelbild. Tänk att ha färdigkrukade dahliaknölar att ta fram när vårsolen värmer upp växthuset.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag brukar gräva upp mina dahliaknölar och lägga dem helt utan jord i en stor lövkorg. Det blir lite huller om buller och nästa år vet man ju inte vilken som var vilken. Jag ställer korgen mörkt och svalt i ett förråd som håller 10-15 grader. Det fungerar utmärkt! Till våren är det bara att plantera, i kruka eller direkt i rabatt.

LINDA sa...

Tack för tipset. Jag har några knölar som inte är omkrukade än. Kanske testar. Låter hoppfullt att de går att förvara på en så pass varm plats!

Tack för tipset!!
//Linda