28 juli 2010

Grevinnan och betjänten

Jag blir tokig på melonerna. Vet inte om de är värda besväret. Nästa vår skänker jag kanske deras plats till ett par beskedliga tomatplantor.

Jag trodde att jag skulle lyckas bättre med melonerna i år. Få dem att börja svälla tidigare. Men det blev precis som i ”Grevinnan och betjänten” – the same procedure as last year …

Jag försökte pollinera, ingenting hände, melonplantan började tokväxa, jag försökte pollinera, ingenting hände, jag klippte ner mer än hälften av plantan (efter att ha varit nära att dra upp den och låta den förtvina i komposthögen), en sista tokpollinering med hur många hanblommor som helst och voilà – svällande meloner i sikte.

Jag är fortfarande lite sur på plantan och försöker att inte se alltför nöjd ut när jag inspekterar de små. Men det kan inte hjälpas – det ska bli spännande att få känna doften av parfymmelon. Och med tanke på att melonerna inte ska bli större än hönsägg, så kan det inte dröja särskilt länge innan växthuset fylla av l’eau de Queen Anne.

7 kommentarer:

Rosor och Pioner sa...

Duktig du är, har hört att meloner är lite kämpigt att odla så jag ha aldrig försökt mig på. Hoppas de också kommer att smaka bra.B
Ha en bra dag

Annika Christensen sa...

Jag har gett upp meloner och äggplantor har tomater och gurkor för hela slanten.
Kul att hitta hit.
Annika

LINDA sa...

Jag vet inte varför jag håller på. Är egentligen inte så förtjust i melon. Det kanske är sporten i det hela ...

Är äggplantor också lite tjuriga på samma sätt?

Välkommen Annika!

//Linda

Linda Färnevik sa...

Åh, min odling av meloner går inte heller så där fantastiskt bra precis. Trots att jag inte gjort ngt annat än att pollinera mest hela tiden ;-) har dte bara blivit 4 meloner på mina 5 plantor... =/

Har också funderat över komposthögen, men har hittills lyckats låta bli. Det är dock två plantor som fortfarande inte fått ngn melon, de kanske gör sig bättre på komposten, trots allt...

LINDA sa...

;) Vad odlar du för sort(er)?

//Linda

Linda Färnevik sa...

en vattenmelon, och två sorters nätmelon, minns inte namnen på den för stunden. Idag åkte de två plantor som ännu inte bidragit med ngn frukt upp, jag var trött på dem. =) Men de meloner som blir, ser himla fina och roliga ut!

LINDA sa...

Härligt! Min vattenmelon hamnade i ett träsk, så den ligger efter - tror att det är för sent för den. Lite synd, eftersom det var fröerna jag plockade med mig på semesterresan i vintras. Du får jättegärna berätta hur det blev med dina meloner sedan när du har provsmakat dem!

Natti
//Linda