21 juni 2010

Julrosen har fröat av sig

Jag har väntat och väntat och nästan trott att frökapslarna i min julros har skrumpnat ihop. Men så i går fick jag syn på några svarta små pluttar inne i tepåsen. Den ena kapseln spottat ut tio glänsande frön.

Jag var inte sen med att plantera dem. Sedan några veckor har jag två nya kragpalleland i en del av trädgården där det är lagom mycket sol. Den ena avdelningen heter "BB", den andra "Förskolan Fröet". Perenner ska sås, gro och få chansen att växa till sig innan de hamnar i rabatten.

I "Förskolan Fröet" växer redan små echinaceor, aklejor och backsippor från vinterns sådder. Och nu har alltså de allra första fröerna bäddats ner i "BB". Undrar hur lång tid det tar innan de små liven gror?

4 kommentarer:

UllaH sa...

Fröna behöver åtminstone en vinter för att gro men sedan går det nog bra eftersom du tar dem färska. Jag låter mina julrsor självså sig under plantorna och sedan hämtar jag dem där och planterar ut. Men jag är ju ganska lat.

trädgårdsdrömmar sa...

Visst är det roligt med de växter som man själv får fram från frö.Lycka till med julrosen.

Mamma Mimmi sa...

Vad smart och framförallt gulliga och påhittiga namn!

LINDA sa...

Sååå länge!?! Jag har ju hört att det ska ta så lång tid, men jag vill som vanligt inte lyssna på det örat. Väntar mig förstås att de ska krypa upp ur jorden redan om några dagar ;o) Kan inte rå för det. Förstår mig inte på fröer som inte har bråttom att gro. Men, jag lovar att vara tålmodig :o)

Tack Mimmi och ja, visst är det roligt med egna fröer Gunsan!


Ha det gott!
//Linda