27 april 2010

En blick över axeln

I kväll har jag inte stuckit fingrarna i jorden. Jag har inte odlat någonting. Bara njutit. Ätit middag i kvällssolen, förlorat mig i en bok, blivit varm i själen av fågelsång, guldkantade moln och allt längre skuggor. Det är ju trots allt lillfredag nu när jag får ha onsdagarna för mig själv.

Innan kvällskylan kom krypande, just som jag skulle samla ihop mina saker och gå in, slängde jag en blick över axeln. Mot sparrislanden. Jag är ju lite orolig för plantorna. Tänker att de kanske inte överlevde vinter. Men, vad var det jag såg? Inbillade jag mig? Nej då, det är på riktigt – en första liten knopp som försiktigt kikar upp ur jorden.

4 kommentarer:

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Planterar man dom innan vintern?

Hej förresten! ;)

LINDA sa...

Hej du!

Vill du börja med rötter, så är det dags nu. Rötterna behöver tid att växa till sig ordentligt. Köper du plantor i kruka kan du vänta betydligt längre med att plantera. Jag tror att vi grävde ner våra sista så sent som i juli. Och köper man sparrisplantor som har växt några år, så får man ju äta så mycket snabbare ;)

Kram

Mari sa...

ÅÅ vad kul att dina har tittat upp redan. Vilken zon bor du i?
Jag har ett åriga sparrisar som ligger i förrådet och väntar på att få komma ut. Jag köpte mina plantor på mässan nu i april.

LINDA sa...

Ja, det är så härligt! Första tanken var faktiskt att rusa ditt och smaka, men som tur är hejdade jag mig ;)

Jag bor i zon 2.

Jag såg att de sålde sparrisrötter på mässan. Blev riktigt sugen och trängdes en stund för att komma närmare, men sen insåg jag att det var samma sort som jag redan har. I dag ska jag dock så sparris. Fick syn på frön i helgen och kunde inte låta bli. Ska bli kul att testa. Känns okej nu när jag redan har plantor - hade nog inte fixat att bara så från frön - alldeles för lång väntan ;)

Ha det gott!
//Linda