26 mars 2010

Tuffa blommor

Julrosorna överlevde köldknäppen natten till i måndags. Vet inte hur kallt det var inuti "spöket", men utanför var det – 6 och blåsigt.

De såg lite stelfrusna ut när jag gick till jobbet, men hämtade sig snabbt i morgon-
solen.

Jag har fortsatt att täcka blommorna på nätterna, trots att temperaturen har hostat upp sig rätt rejält. Håller den sig över nollan så ska julrosorna få lämna sitt lilla tält i helgen.

De jag köpte i december är det nog kört för. Då hade jag verkligen inte trott att vi skulle få – 26 eller att polarkylan skulle hålla i sig så länge. Gissar att de både är sönderfrusna och förruttnade vid det här laget.

1 kommentar:

LINDA sa...

Så här skriver Thé om julrosor som svar på en fråga jag lade ut på Odla.nu:

Det följde med en julros när jag köpte huset, den vanliga sorten som blommar på hösten. Den stod i sandjord i full sol och var rätt stor. Jag grävde upp den ganska omilt och planterade den i halvskugga, och den blommade sedan på hösten igen.

Den orientaliska julrosen står också i halvskugga, fast nu på vintern är där helskugga eftersom vi har en gigantisk tujahäck som skuggar. Det är det kallaste stället i trädgården skulle jag tro, men jag bor i zon 1 så där är ju inte jättekallt. Nu tänker den blomma där i skuggan, men om någon månad är där nog mer sol än skugga, så den får lite av allt under året. Jag har sandjord och brukar jordförbättra med något när jag planterar, men just den minns jag inte vad jag gav.