21 mars 2010

Ett fruset spöke?

Vid lunchtid planterade jag ut mina nya julrosor i silltunnan (arrangerade växter i den i höstas, men de blev rådjurslunch i februari). Inbillade mig att jorden skulle gå att gräva i, men tre centimeter ner låg permafrosten kvar efter 2010 års istid. Tog en slägga till hjälp för att få bukt med det frusna, men till slut var maken tvungen att hjälpa mig. Resultat: ett upp och nervänt jordslott krönt med fastfrusna lekakulor.

Vid tretiden började det snöa och nu har temperaturen sjunkit. Rejält. Och så blåser det. Tyckte så synd om de stackars små julrosorna att jag var tvungen att stoppa om dem. Körde ner bambustänger i jorden, virade om ett par fleecefiltar och satte fast dem med hjälp av en massa klädnypor. Funderade ett tag på om julrosorna skulle bli lyckliga om jag hängde ut min engelska varmvattenflaska, men det hade nog varit att ta i.

Hoppas nu bara inte grannarna tror att vi har kidnappat lilla spöket Laban.

Inga kommentarer: