2 mars 2010

Döda plantor

Mina plantor har inte mått lika bra som jag under semestern. Sparrisbönorna och de flesta av mina Heavenly Blue och Scarlet O´Hara är mer eller mindre döda. Det gäller även de fina tomatplantorna jag satte vid nyår.

Det är helt och hållet mitt eget fel. Det var snöstorm dagen innan vi skulle resa i väg. Kylan var hisklig. Jag hade inte en tanke på att skydda plantorna när vi bar in dem i bilen och sedan in till mina föräldrar. Det var ju bara några få meter utomhus. Fem på sin höjd. Allt som rörde sig i huvudet var det läskiga väglaget och hur vi skulle lyckas få in både plantor, pippi och katt i bilen. Neros bur är enorm och måste lirkas in och Riva reser aldrig med lätt bagage. Plantorna behövde ju dessutom stå plant.

Av någon anledning klarade sig dahliorna och kronärtskockorna. Stockrosorna var inneslutna i uppblåsta plastpåsar för fuktens skull, så de mår också prima.

Ja, ja. Kanske kan några av de köldknäppta växterna repa sig. Men för säkerhet skull börjar jag om. Och egentligen gör det ju inte så förskräckligt mycket. Det är ju fortfarande bara början på mars och i trädgården finns minst lika mycket snö som sand på Kap Verde.

Inga kommentarer: