7 februari 2010

Ugnsbakade jord

Nu tycker ni väl att jag är helt bongo. Men är det någon som har erfarenhet av att värma upp jord i ugn?

Jag skulle vara smart och förproducera för när odlingssäsongen kommer igång. Gjorde rätt många papperskrukor och fyllde med såjord. Det var för några veckor sedan. Sedan dess har de stått i en låda. I dag när jag tänkte plantera, öppnade jag lådan och upptäckte att det doftade lite fuktigt. Inte riktigt mögel, men kanske.

i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i

i



Latmasken i mig fick en idé. In med krukorna i ugnen i braskamninen, där temperaturen visade på 250 grader. Blötte jorden och gratinerade i lite 15 minuter.

Vad tror ni? Går den att odla i när den har svalnat?

1 kommentar:

LINDA sa...

Jag lade ut frågan på Odla.nu och fick några svar:

Haha! Bakade krukor för sådder! Vilken affärsidé!

Och ja, jag tror att det går att använda jorden. Jag fick tips om att slänga in sand i ugn eller mikron för att ta död på ev ogräs så det borde ju funka för dig med.

***

Du har säkert avdödat de sporer som finns i jorden. Men frågan är om det kommer växa mer eller mindre mögel efter att du har steriliserat jorden? Eftersom du inte kommer förvara jorden sterilt efteråt utan så i krukorna så är risken att du får angrepp av mögel och svampar då det inte finns någon normal flora med mikroorganismer kvar i jorden. Ofta bekämpar olika mikroorganismer varandra så ingen art kan dominera, nu kan det utvecklas obehindrat.

***

jag tycker både ugn å mikro verkar funka.
men jag tycker det är värt att öppna en steril ny jord. men då odlar jag gärna inne där man verkligen märker skillnad.

***

frys då? det tar ju död på tåbira i gympaskor ;)