12 december 2009

Bara rötter

Hyacinterna växer till sig för snabbt i köksfönstret. Tycker att det är så fint när rötterna hänger fritt ner i vattnet, men jag hinner knappt blinka förrän blomstängeln skjutit i höjden och slagit ut.

Har tvättat bort jorden från ett par nya lökar i dag och satt i fönstret. De överblommade ligger på diskbänken och ser övergivna ut. Synd att slänga när de så småningom kan få ett hem i rabatten.

Frågan är bara vad jag gör så länge? De har ju ingen jord att stå i. Ska jag plantera i en kruka inomhus ? Gräva ner ute i kylan? Eller lägga i kylskåpet? Någon som har erfarenhet?

1 kommentar:

LINDA sa...

Jag lade ut frågan på Odla.nu och har fått flera svar:

Är det fruset ute?
Om inte--gräv ner dem!
Eller--låt dem vila i vinter o sätt ut dem till våren!

***

Jag lägger helt enkelt den utblommade hyacinten (precis som den är) i källaren.
Där får den ligga, torka, bli gul och vissna.

Till våren (när det går att gräva igen) tar jag bort de vissna bladen/blomställningen och torra rottrådar.
Sen blommar den några år på våren men färre blommor än när den var en "julhyacint" men det gör mig inget.

Att jag lägger dem i källaren beror på att det är där jag har mina trädgårdsgrejor, huvudsaken är att den ligger torrt. Blir det fuktigt så ruttnar löken.

***

Det är bättre om du gräver dom ut.